Min familj och äggen

Medan Saker Under Huden-Elin har djupa diskussioner med sin mamma om det personliga, det svåra, det teoretiska och det politiska ligger mina samtal med mina föräldrar på en liten annan nivå.

I min familj har vi fyra olika koktider på äggen – 4 min lillebror, 5 min pappa, 6 min mamma och 7 min jag. Allt efter våra personliga lös-/hårdkoktspreferenser. Och varje år i fjällen är det en ständig diskussion huruvida koktiderna bör justeras på grund av höjden som leder till lägre lufttryck.

Så igår skickade jag följande mejl till min familj:

Eftersom jag vet att det är ett ständigt samtalsämne så kan jag meddela att här måste jag koka äggen nästan tio minuter för att få dem mamma-stil. Är det för att Staden ligger på 2600 meters höjd och alltså inte har lika högt lufttryck?

Idag fick jag följande svar från min pappa:

Hej
Detta kräver en grundlig vetenskaplig undersökning.
Steg ett du måste mäta vattnets kokpunkt den bör vara lägre än 100 grader vid Stadens höjd, men inte så mycket att koktiden förlängs så mycket.
hmm kan det vara så att ett underländskt normalägg är större än ett svenskt ägg?
Enligt mina mätningar så är ett svenskt normalägg 44,86 mm i diameter och det ger en koktid på 6 min för ett mammaägg.
Om jag inte är felunderrättad så ökar koktiden med kvadraten på diametern så en liten ändring på diametern märks ganska mycket på koktiden.
Jag emotser med spänning de vidare undersökningarna i frågan.

På vilket jag svarade:

Oj, ja detta ser jag ju kräver grundligare undersökningar. Först och främst ska jag med största noggrannhet ta och mäta olika koktider och gulans hård- respektive löshet.

Sedan måste jag naturligtvis införskaffa en termometer inser jag. Å det snaraste.

Det här med äggens diameter känns lite oklart för mig. Mäts diametern på lången eller på korten? För närvarande finns bara tre ägg i min kyl, vilket inte är ett tillräckligt empiriskt underlag för en statistiskt tillförlitlig undersökning, men så fort jag växlat in min lönecheck ska jag avsätta ett kapital för vidare forskning.

Sen måste ytterligare en aspekt tas i beaktning: av etiska skäl köper jag endast ekologiska ägg (som för övrigt alltid är bruna), kan detta ha inverkan på forskningsresultaten?

Med vänliga hälsningar
ägginstitutets underlandetutsände

Fortsättning följer.

3 responses to “Min familj och äggen

Kommentera

