Tryggheten framför äventyret?

Okej, det där om mina livsavgörande beslut, som närmare bestämt handlar om jobb.

På mitt nuvarande jobb, som är på en organisation, där jag i princip sköter all administration, är organisationens ansikte utåt, jobbar med strategisk organisationsutveckling, osv, hade jag ett fyra månaders kontrakt. Detta för att min företrädare sa upp sig med inget varsel alls och de behövde en ersättare under tiden de sökte efter en ny person till den fasta tjänsten. Kontraktet går ut sista augusti och jag har naturligtvis sökt den fasta tjänsten, och tjänsten var så gott som min, med allra största sannorlikhet.

Men så gott som, och helt säkert, är två olika saker, och jag ville inte riktigt riskera att stå utan jobb om några veckor, så jag skickade in en ansökan till ett annat jobb också, på en svensk biståndsorganisation här i Underlandet. Ett jobb som verkar helt vansinnigt intressant:

Tjänsten är av kapacitetsutvecklande karaktär med fokus på politisk påverkan och utbildningsinsatser för organisationens samarbetspartners i Underlandet.

Så ringde de och vill ha mig på intervju, imorgon. Och i fredags hade jag intervju för mitt jobb och blev erbjuden den fasta tjänsten. Så mitt stora dilemma är vad jag ska ta mig till om jag blir erbjuden det här svenska jobbet också.

Det svenska jobbet är egentligen intressantare, mer i linje med vad jag har pluggat och vad jag vill göra av mitt liv. Det är ett sådant där jobb som jag drömt om. Det har dessutom svenska arbetsvillkor, vilket innebär bättre lön (även om det är lön efter Forum Syds volontärschablon så det är inget som gör mig rik, direkt), längre semester, osv. Det största hindret är att kontraktet bara är till sista december. Sedan förlängs tjänsten med ett år i taget under förutsättning att organisationen får fortsatt finansiering. Min anställningstrygghet hänger på alliansen, alltså, och det känns ju inte särskilt tryggt alls.

Mitt nuvarande jobb å andra sidan är inte lika bra betalt, men jag har fått löneförhöjning och på den lönen klarar jag mig helt okej. Det som talar för det jobbet är att det är en fast tjänst (när får man någonsin en fast anställning idag?), det är inga problem för mig att plugga min masterutbildning som jag har tre terminer kvar på samtidigt, och det är en riktigt flashig titel (VD!!) som ser snyggt ut i CVt för framtida jobbansökningar.

Och även om jag vill, vill, vill ha det svenska jobbet så känns det som att det kanske inte är läge riktigt ännu. Det är det där drömjobbet jag vill ha om ett och ett halvt – två år, när jag har läst färdigt min utbildning. Under tiden tror jag att det är bättre att stanna på jobbet jag har nu, som är säkert, hur länge jag vill, och ackumulerar arbetslivserfarenhet för framtiden.

Det svenska jobbet är äventyret, mitt nuvarande är tryggheten. Jag har alltid lutat mer åt äventyret, men jag tror att det är dags för mig att satsa på tryggheten ett tag. Och hoppas att något lika bra som det här svenska väntar på mig i framtiden.

One response to “Tryggheten framför äventyret?

  • Annaluna

    Shit, vilket dilemma!! Tur att jag inte befinner mig i ett SÅNT dilemma iallafall, även om jag har mitt eget här hemma. jobbigt att behöva välja mellan två BRA saker (förvisso lyxproblem men ändå) Säkert blir det bra hur du än väljer, men du verkar ju redan veta att du vill stanna kvar där du är så det är säkert bästa lösningen! Då får du ju din master färdig oxå, och efter det är det ju nya ÄVENTYR liksom:)
    Suerte!

Kommentera

