Inbrott x3

När jag först flyttade in i min lägenhet i början på februari var det inbrott i en annan lägenhet i huset. Obehagligt, men huset var nytt och inte så många hade hunnit flytta in ännu så jag antar att det gick att agera relativt ostört.

Men så häromveckan var det ännu ett inbrott. Och alldeles, alldeles nyss var det ännu ett. Två inbrott på bara några veckor. Och då har huset ändå portvakt dygnet runt. Tjuven (tjuvarna?) har bara tagit små saker, pengar, smycken, bärbara datorer. Kanske sånt som man kan bära ut relativt diskret.

Allt tyder på att det är någon som bor i huset.

Fy fan. Det är väldigt obehagligt att veta att en av ens grannar håller koll på folk i huset för att passa på när man inte är hemma. Hur skyddar man sig mot sånt? Ens hem om något borde få vara en fredad plats. Så jag håller tummarna för att det inte snart ska bli min tur. För att min lägenhet en trappa upp ligger för nära portvakten för att det ska vara värt risken (alla inbrott hittills har skett på våningarna sex och uppåt – där kanske inte så många passerar och där portvakten inte hör några misstänkta ljud), för att mitt utbytta lås och mitt extralås ska vara värda investeringarna och för att jag ska ha tillräckligt oregelbundna tider för att vara för oberäknelig för en inbrottstjuv.

Och under tiden han eller hon går lös låter jag gardinerna vara fördragna och låter inga värdesaker ligga framme.

Ibland längtar jag till trygga Sverige.

One response to “Inbrott x3

  • Annaluna

    FY, vad osäkert!!
    Men å andra sidan…jag vet inte hur säkert/tryggt det är här egentligen. Kanske inte lika många inbrott, men vi lär väl ha högst antal våldtäkter i hela världen?

Kommentera

