Någon att tycka om

Att bli utbytt är ett hårt slag mot självförtroendet. Jag kan inte låta bli att tänka ”vad har hon som inte jag har?”. För fan, hon är pinnsmal, äter som en fågelunge, tycker allt möjligt är äckligt och har opererat näsan. Är det verkligen en sån tjej han vill ha? Och jag vet, det är sjukt ofeministiskt att klanka ner på andra tjejer, och det är han som betedde sig som ett svin, men jag kan inte låta bli, jag tycker att hon är en jävla bitch ändå och jag kan inte låta bli att förakta. Hon stal min stora kärlek (och nej, jag vet ju egentligen att det var han som bytte ut mig och han får också sin beskärda del av tankarna) den jävla bruden. Det är kanske något slags psykologiskt självförsvar.

Hur som helst, just nu skulle jag så gärna vilja ha någon att tycka om, eller kanske är det egentligen allra mest någon som tycker om mig. Någon som ringer och frågar hur läget är, någons armar att somna i, någon som stryker en på kinden när man vaknar.

Den där gamla kompisen från förr, som var en del i min strategiska handlingsplan, har blivit lite mer än bara den där trösten just då. Vi har setts ett par gånger sedan dess, hemma hos mig, och det är alltid jättebra. Jag gillar honom och tanken på att tycka om honom, och hade det varit ett annat tillfälle så kanske. Men just nu kan jag inte veta om det verkligen är honom eller idén på någon som tilltalar mig mest. Han är allt det där bra som jag saknade hos Den Där (som när det begav sig hade en massa annat bra) – han är sociolog från mitt universitet (och i Underlandet säger vilket universitet du pluggar på en del om vem du är), han jobbar med demokratiprojekt med ungdomar i en förort, han pluggar en masterutbildning i samhällsvetenskap, kort och gott är han mycket, mycket mer lik mig än Den Där var. Men hur kan jag veta att det är han på riktigt och inte bara han för att han inte är Den Där?

Och jag vet att så länge det är ett knivhugg i hjärtat när kompisen i Andra Landet lägger upp foton på Facebook där Den Där och hans nya finns med är det inte läge för någon annan, på riktigt.

Men jag vill bara mysa och att någon tycker om mig ett tag…

One response to “Någon att tycka om

  • sara

    Jamen det är ju så svårt det där, att inte kolla snett på Den Nya. Mr X bytte ut mig (efter sex år tillsammans) på två veckor mot en tjej med silikontuttar liksom. Hello?!

    Jag tycker att du ska köra på den här kompisgrejen som är mer än en kompisgrej så länge som han tycker att det är okej och du tycker det är okej. Man behöver inte definiera, det är bra bara det gör dig glad och lyfter din vardag. Carpe diem för fan!

Kommentera

