Perspektiv

Har sett det här runt omkring på olika bloggar, här kommer min version:

För fem år sedan
Jag hade ganska nyligen kommit tillbaka till Sverige efter min första ett år långa vistelse på den här kontinenten, det där helvetesåret med psykot, men som trots honom fick mig handlöst förälskad i kontinenten. Jag pluggade och jobbade och vann med hästlängder hångeltävlingen jag och två korridorare hade (0,5 poäng för varje nytt hångel, 1 poäng för varje nytt sex).

För tre år sedan
Jag var än en gång på väg till kontinenten, min tredje resa den här gången, och det skulle bli mitt första besök i Underlandet, sedan skulle jag resa landvägen tvärs över kontinenten för att göra drömpraktik på FN. Jag sparade CSN-terminer genom att läsa dubbla kurser och skrev på två olika B-uppsatser samtidigt, tränade tre kvällar i veckan och höll i en studiecirkel på kvinnojouren. Nu undrar jag hur jag hann med, men det gjorde jag.

För ett år sedan
Jag bodde i Andra Landet och hade precis fått jobb på FN, där jag gjorde praktiken tidigare, och sagt upp mig från vandrarhemmet där jag jobbade svart som receptionist för en skitlön (fast jobbet var kul, måste jag ändå erkänna). Jag och Den Där var kära och lyckliga och allt var väldigt bra i största allmänhet.

För tre månader sedan
Jag hade precis flyttat från Andra Landet till Underlandet och börjat utbildningen och flyttat in i min finfina lägenhet och börjat installera mig i största allmänhet. Och räknade ner för att Den Där skulle komma hit.

För en månad sedan
Underlandet började kännas mer och mer som hemma (det var i och för sig kärlek vid första ögonkastet och ända sedan första gången har det känts som att jag hittat hem) och vardag. Jag försökte repa mig efter Den Där, som hade bestämt sig att stanna kvar i Andra Landet, men ännu hade jag ingen aning om resten av historien.

Igår
Hade jag planerat in en intensiv pluggdag, men det blev lite mindre intensivt än vad jag hade tänkt mig, för skypeande med mamma och födelsedagspappa i Sverige och lunchande med en vän tog upp en massa pluggtid. På kvällen var det ganska avslagen födelsedagsfest för magsjuk kompis.

Idag
Plugg, plugg, plugg hela dagen, och så på kvällen styrelsemöte på jobbet. På en söndagskväll, men så är det väl att jobba på en organisation där alla (utom jag) är volontärer.

Imorgon
Ny vecka, jobb och plugg, massor att fixa på kontoret. Och så ska jag prata med kompisen, som väl snart får kvalificera som KK, för att ses innan vännen från Sverige kommer.

Om ett år
Då bor jag i Underlandet, kanske jobbar jag kvar på samma jobb, och har snart avslutat tredje terminen på min tvååriga utbildning. Kanske, jag hoppas, hoppas, finns det kärlek med i bilden. Och jag hoppas att alla fantastiska vännerna finns kvar.

2 responses to “Perspektiv

Kommentera

