Beslutsångest, hjälp uppskattas

Förra veckan tog jag en titt på mitt bankkonto och fick panik av mitt finansiella tillstånd och började skicka ut CVn till höger och vänster, utan att reflektera över det lilla problemet att jag åker till Sverige en hel månad i mitten av juni.

Så i onsdags ringde de från ett ställe och jag fick komma på intervju och allt var skitbra tills jag släppte bomben om resan. Men så ringde de igår igen och sa att jo, de hade pratat med chefen och jag var deras favoritkandidat och han sa att det nog går att ordna. Så idag var jag på intervju med chefen. Men då visade det sig att det ändå var lite problematiskt det där med resan. Det mest akuta är att hela grejen har en kick-off den 10 juli och jag kommer tillbaka till Underlandet den 14 juli och jag måste helt undantagslöst vara med på kick-offen, det kommer någon höjdare från USA och jobbet innebär att jag är ansvarig för hela projektet som kickas off, jag skulle vara typ chef. Mmm, jag skulle kunna korta sverigeresan en vecka, men jag måste också arrangera hela kick-offen och att lämna allt fixat och färdigt tre veckor innan så att jag kan resa bort är i princip en omöjlighet här i Underlandet där allt görs i sista minuten. Plus allt annat löpande arbete som ska göras. Så han bad mig skjuta upp resan till december.

Å, ångest, vad ska jag göra? Å ena sidan vill jag verkligen till Sverige, och jag vill allra helst resa på sommaren. Å ena sidan är det här ett jobb jag verkligen är intresserad av. Det handlar om att leda ett projekt som bland annat ger stipendier till ungdomar som har problem med att finansiera sina studier. Jobbet innebär att planera, genomföra, administera hela projektet och det har en massa intressanta komponenter. Dessutom är det ett kontrakt på minst ett år, det är halvtid med total flexibilitet, jag får lägga upp min arbetstid som jag vill, och eventuellt ingår det en USA-resa i oktober.

Det vill säga, det är sjukt bra arbetsvillkor för att vara Underlandet.

Men samtidigt vill jag till Sverige och jag vill inte göra någon besviken och kanske kommer det fler liknande chanser? Fast det här är verkligen något jag vill…

Ja, ni märker ju. Vad ska jag ta mig till? Jag måste lämna besked på måndag morgon, help please….

P.S. För övrigt vet jag inte om biljetten är ombokningsbar eller för hur mycket pengar, jag har skickat ett mejl till internetresebyrån och frågat, det skulle eventuellt kunna lösa hela problemet.

3 responses to “Beslutsångest, hjälp uppskattas

  • sara

    Går det inte att åka till Sverige efter kick-offen? Går ifs inte om biljetten inte är ombokningsbar. Annars tycker jag att du ska korta resan lite, du kommer ångra dig om du inte tar jobbet, men du kommer även enbart längta till Sverige om du inte åker, tror jag. Kanske går litegrann av förberedelsejobbet att göra i Sverige?

    Åh, hatar dilemman.

  • Papayan

    Om valet hade varit mitt så hade jag nog övervägt jobbet. Låter som om du verkligen vill ha jobbet så varför inte ta det när du har chansen?
    Sen å andra sidan vet jag hur jobbigt det kan vara att ha hemlängtan och de planerade resorna hem får en att hålla ut lite längre. Men hemma finns alltid kvar och det händer inte så mycket som man tror när man inte är där, även om det inte är till någon tröst när man väl har hemlängtan.
    Risken är att du ångrar dig bittert efter att du väl har varit hemma ett tag.

  • annaluna

    Jag tycker inte att du ska tänka på vilka du gör besvikna här hemma; jag tror snarare att de ser dig lycklig därborta och träffar dig lite senare, än att du skippar ett skitbra jobb för en sommar i Sverige. Sverige finns kvar, och om Underlandet nu är ditt hem tycker jag att du ska prioritera det. Eller går det att åka efter kick offen? In the long run så tror jag att jobbet vinner…men ibland är det ju så att jobb låter finfina oxå, men sen när man väl börjar är det inte så kul..? Jag vet inte, du vet bättre hur det kommer gå till och hur arbetsmarknaden ser ut där. Om du skulle välja Sverige skulle du ju kunna jobba här kanske under sommaren och a med dig massa pengar till underlandet som du antagligen kan leva bättre på där än här!

Kommentera

