Hur svårt kan det vara?

Så gick jag då äntligen igår för att hämta ut mitt efterlängtade ID-kort. Utan det har jag nämligen inte kunnat skriva in mig på universitetet, fixa bibliotekskort, skaffa rabattkort på affären, och allt annat sånt som man kan tänkas vilja göra när man har slagit sig ned på en plats.

ID-kortet för utlänningar skulle ha varit färdigt för över en månad sedan, men allt, precis allt har krånglat och ingen har kunnat ge något besked om när det skulle kunna tänkas vara färdigt. Tills nu när det helt magiskt låg och väntade på mig.

Trodde jag.

En blick på nya fina ID-kortet, och där står Nationalitet: Schweiz.

WTF? Hur svårt kan det vara egentligen? Särskilt när jag har fyllt i Sverige på en massa blanketter och lämnat in kopior på både pass och visum… Så nu är det bara att gå dit nästa vecka igen för att byta ut det. Den här gången ska det gå snabbt har de lovat, och jag hoppas verkligen att deras löften ska stämma för en gångs skull.

5 responses to “Hur svårt kan det vara?

  • annaluna

    Hahahahaha! Befinner du dig i ett spansktalande land månne..? 😀

  • underlandet

    Hahaha, oh yes. Och Suecia och Suiza verkar tydligen inte vara helt latt att skilja pa (sitter pa en dator utan svenska prickar och ringar)…

  • annaluna

    exakt vad jag förstod:
    nacionalidad: suiza…det har man ju varit med om några gånger;) Vilken land bor du i? Eller är det hemligt?

    Ps. Sollentuna ligger i Stockholm, relativt nära mig, medan Fagersta ligger 20min från Stockholm i Västmanland (rätt nära Dalarna). Appropå att säga BURJA och DURR alltså 😀

  • sara

    Haha, ja det är ju klockrent.
    Det där med Sverige och Schweiz har man ju fått förklara några gånger…

  • underlandet

    Nacionalidad: Suiza… Störande, särskilt som jag lämnat in kopior på mitt visum och fyllt i formulär där det står Suecia, Suecia, Suecia överallt.
    Annaluna, mmm… mittemellanhemligt, men det är där i krokarna i Latinamerika.

Kommentera

